Van alles wat

3 februari 2016 - Serrekunda, Gambia

Wat een succes met de rookspiraal, geen mug op de kamer gehoord vannacht, dus heerlijk geslapen. We zijn op de fiets naar de bank gegaan en de portemonnee weer wat bijgevuld. Wat een gemak, telebankieren en een eigen rekening hier. Nu kost een trasactie € 1,99 met Small Word, ING vroeg vorig jaar voor één transactie € 50,00, die we na veel protesten uiteindelijk terug hebben gekregen. We zijn naar ‘De Strip’, hèt uitgaanscentrum hier, gereden en zijn via de route langs het apenpark naar het strand gereden. Op het eind van de strip zijn twee grote hotels en daar kun je niet zo het strand op. Het was hoog water, maar toch konden we er redelijk langs fietsen, er lagen hier veel aparte schelpen en die konden we niet laten liggen! De verzameling groeit, maar zien wat we wel, niet mee naar huis gaan nemen. We kwamen zo langs het strand van Senegambia hotel en Kairaba hotel en hun strandbedden lagen hoog op opgespoten zandheuvels. We konden wel via een zandweg weer naar de hoofdstraat en kwamen weer bij de bank uit. Op een terras van een Nederlander koffie gedronken en naar de Engelse school in Bakoteh gefietst. Hier hebben we het Engelse echtpaar bedankt voor de informatie die ze ons over hun systeem gegeven hebben en hun moeite om alles op een stick te zetten. Ze waren blij verrast dat we een bedrag achter lieten, alleen de zon gaat voor niets op! We mochten nog in de klassen de leesmethode ‘Jolly Phonics’ bekijken en ze haalde ook de handleiding nog ergens vandaan. Via Amazone is deze methode waarschijnlijk nog bestelbaar, want in Engeland hebben ze nu een nieuwere methode geïntroduceerd. Thuis lekker gegeten, om 14.00 uur kreeg Ria een massage van het jonge meisje, toch al twintig, die nu wel was komen opdagen. Ze zou om 17.00 uur komen, maar ze kwam liever direct uit school. Nancy uit Thika gaf een bericht dat het allemaal nog niet echt rond is op de school over de start van een Baby Class en het trainen van de leerkrachten. We moeten wel zeker aan de slag kunnen anders is het ‘verloren’ tijd. Met nog een paar uurtjes op een bedje aan het strand, een lekkere bord macaroni met een glas wijn, was het weer een prima dag!