Abuko Vogelpark

4 februari 2016 - Serrekunda, Gambia

Na een paar rustdagen hadden we weer de energie om wat van het land te gaan bekijken en hebben ‘onze’ taxichauffeur gebeld, die binnen tien minuten voor de deur stond. Hij reed dwars door het drukke Serrekunda erheen en we blijven ons verbazen hoe primitief mensen, hier in de bewoonde wereld, wonen, tussen de grote huizen en hotels. Het went dus nooit! Veel huizen zijn van blanken, veel Nederlanders en Engelsen, die hier een overwinteradres hebben. We stopten bij de achteringang van het park maar de kassa was tweehonderd meter verderop. Entree voor twee personen 70 Dalasi, nog geen € 2,00. Een man wilde erg graag mee als gids, maar we wilden lekker alleen erdoorheen wandelen. Genieten van de natuur en de rust, zonder de hele tijd te moeten praten en luisteren. Het eerste stuk viel een beetje tegen, in de krokodillen poel, waar er wel veertig zouden zijn, was er niet één te zien! Overal zien we ze op de kant in de zon liggen, maar hier niet één. Halverwege begon de echte bush begroeiing, dicht en ruig met veel lianen en apen die er hoog in rondslingerden. Vanaf dat moment zagen we ook verschillende vogels, aparte bomen en op het einde een ‘dierenverblijf’. Bavianen en hyena’s in grote kooien met een winkeltje erbij. Hier kochten we wat te eten en de bananenschillen waren door de apen snel uit de vuilnisbak gevist en werden helemaal leeg gegeten. Eén van hen ging voor een pinda op de achterpoten staan, stopte de pinda’s één voor één in de wangzakken om later af te pellen en op te eten. Al met al was het een fikse wandeling en na een telefoontje stond de taxi weer voor de deur. We zijn over de grote weg naar huis gereden, maar ook daar waren stukken erg druk en werd er stapvoets gereden. Aan het zwembad was het weer heerlijk liggen. Er was een, tachtig jarige, Nederlandse dame bij gekomen was die nog steeds alleen op vakantie gaat! Sanna belde ’s avonds dat hij volgende week naar Brikama gaat en of wij dan ook willen komen, dan kon hij ons nog één keer zien. Hij belt nog wel wanneer en waar we elkaar dan zullen treffen.