Nog in Gambia

14 februari 2016 - Serrekunda, Gambia

Nog in Gambia

Wat wij al wel wisten, maar wat nog niet geschreven was, we zijn nog in Gambia! Omdat we niet naar Kenia gingen nu, konden we hier het retour ticket omzetten naar woensdag en ook het appartement was nog tot die tijd vrij. Omdat we Marie-Jet en Elly wilden verrassen hebben we het niet verteld. Het internetdongeltje was leeg en Ruud was rond 11.00 uur naar de weg gefietst, maar op zondagmorgen zijn ze daar niet zo vroeg. Overdag zijn we thuis gebleven, genoten van het zwembad en de vogels, hebben om 18.00 uur ‘Chicken Yassa’ door het restaurant naast ons thuis laten brengen en heeft Ruud de dongel op kunnen laden. Om 19.00 uur zijn we naar het strand gegaan voor de ondergaande zon en daar was het één groot local feest. Het strand was nog voller dan we ooit zagen op zondagmiddag, hele families met potten vol met eten, voetballende jonge mannen, spelende kinderen in de zee en in het zand en veel plezier. Een genot om naar te kijken. Twee jonge dames wilden met Ria op de foto en hadden de grootste lol. Veel jonge jongetjes en kwamen vragen waar we vandaan kwamen en het hun enige wens is: “Ik wil naar Europa”. Ze worden door mensen ronselaars helemaal gek gemaakt dat in Europa het geld voor het oprapen ligt en dat ze daar alles krijgen! We werden er moe van en ze geloven niet dat het anders is en dat dit allemaal niet kan zoals het hier wordt voorgespiegeld. Ze denken dat we hen niet willen omdat we het geld zelf willen houden en  hen een leven zoals wij niet gunnen. Ze weten niets van Europa en ons leven, ze denken alleen maar aan geld! Werkelijk letterlijk iedereen denkt in Europa rijk te kunnen worden. Ze weigeren ons te geloven dat iemand uit Gambia, wat geen gevaarlijk land is, nooit een verblijfsvergunning krijgt. Zielig vinden we dat, maar we kunnen het niet veranderen. Die mensenhandelaars zijn hier schuldig aan en zij zijn de enigen die er stinkend rijk van geworden zijn en nog!

Daarna zijn we op de fiets naar Senegambia hotel gereden om als verrassing bij Marie- Jet en Elly voor de neus te staan. Dat is gelukt, het was fijn om elkaar weer te zien, daar moesten we dan voor naar Gambia, ha, ha! We hebben lekker bij gekletst. In het donker zonder licht langs de snelweg was ook een sport, maar er was voldoende licht en we zijn veilig thuis gekomen.