Van alles wat

13 februari 2016 - Serrekunda, Gambia

Het zou een dag worden waarin we opruiming zouden houden, dat is ten dele gelukt. Ruud reed voor niets naar de bank, want het was ineens, zonder bericht, weer ‘Cleaning Day’. Dat zou dus weer een weekend worden zonder Dalasi, dus toch maar de laatste € 50,00 aangesproken. De site werd bijgewerkt door Ruud en Ria is naar Senegambia hotel gelopen om een bericht neer te leggen voor Jet en Elly. Een vreemde gewaarwording, géén auto’s op straat tot 13.00 uur en niemand cleant! Ria heeft een rondje gelopen in het hotel en in de tuin werd een mega Valentine Party voorbereid. Het is de beste plek voor een korte vakantie en op de strip, het belangrijkste deel voor toeristen. Wij zitten in een appartement op loopafstand. Ria heeft wat in winkeltjes rondgeneusd, een leuke jurk gezien, op de craftmarket een sjaal gescoord en een batiklap voor op bed. Waarschijnlijk te duur en een aanbetaling gedaan omdat we maandag pas weer naar de bank kunnen. Van de kleine lap kan Ria thuis kussenslopen maken. Bij het vernieuwen van de boeken op de E reader is het besturingsprogramma verdwenen en is Ria hierop uitgelezen tot thuis. Ruud moest zijn lekke band oppompen, al de tweede keer deze reis Na de lunch zijn we op de fiets gesprongen en is Ruud de band laten plakken bij Lamin de fietsverhuurder. Hij heeft de computer en printer naar de Officers Mess gebracht en Ria is naar Palm Beach gegaan naar het strand. Het was hoog tij en ze heeft hier mooie foto’s gemaakt en later bij laag tij kwam de rivier wat droog te staan en kwamen de krabben weer te voorschijn. Het blijft mooi om naar te kijken. Ook kwamen er weer andere vogels bij dan die tot nu toe gezien hadden. Ruud is een paar keer op en neer gereden om de printer aan de gang te krijgen maar mr. Ndo moet er zelf maar geld en tijd in steken. Op het stickje stonden prints voor Sanna, maar er bleek een virus op te zitten en de man opende de bestanden niet, dus weer terug naar huis. Op onze computer bleek geen virus, dus het was afkomstig van de computer van Yankuba, die daar muziek op gedownload had. Alles van het stickje af gehaald en weer terug. Toen zei de man dat er niets op stond, maar later blek dat hij de bestanden niet kon lezen, wegens een ouder windows systeem. Drama dag voor Ruud en om 17.00 uur kwam hij doodmoe en oververhit naar het strand. Teug naar huis, maar eerst nog even boodschappen bij Maroun en Ria heeft daar, uit de boekenkast in de hal, wat boeken meegenomen. Thuis nog even in het zwembad gedoken, lekker gebakken aardappels met biefstuk gegeten en een fatsoenlijke fles rode wijn erbij. Ria heeft een praatje gemaakt met de onderbuurvrouw, die ook al vijfentwintig jaar in Gambia komen en dus veel veranderingen heeft gezien. Ook zij ziet veel verbeteringen, maar gelooft ook dat het land er nooit boven op zal komen door de corruptie en de natuur van de Afrikanen. Terugkijkend naar deze vier weken en de logeeradressen vinden we Balmoral, waar we nu zitten, voor ons het fijnste. Het appartement is ruim met een goed ingerichte keuken, beter dan Riyan en het is hier lekker rustig. Er is een ruime, eenvoudige tuin, maar met een grote verscheidenheid aan vogels, een zwembad met ligstoelen en parasols waar we tot nu toe met max. zeven personen op ligbedden hebben gelegen. We zijn de enige Nederlanders, de meesten komen uit UK. Onze naaste buurvrouw komt uit Sierra Leone. We hebben hier de meeste privacy. De bank, Brussels Airlines, supermarkten, lokale winkeltjes, de strip, strand alles is op loopafstand. We fietsen wel graag steeds naar een andere plek op het strand en op de fiets komen we op meer plekken. Dat kan ook met taxi’s, maar fietsen dwars door de wijken is leuker. Al met al een leuke en betaalbare plek om terug te komen.