Op onderzoek

18 januari 2016 - Serrekunda, Gambia

Het was belangrijk te weten te komen of het nog haalbaar zou kunnen zij om met Yankuba verder de fietstochten uit te werken. Dus eerst naar de bank en daar bleek dat er in april 700 Dalasi van de rekening is afgeschreven. Hij had wel gevraagd of hij een cursus Engels mocht gaan volgen, maar dat heeft hij terug getrokken en het zou ook duurder geweest zijn. In april is net zijn seizoen afgelopen en zou hij dus nog geld moeten hebben. Een goede week later heeft hij 1500 Dalasi gestort en na een week er weer vanaf gehaald. Het was een pittig eind fietsen naar de toeristenschool maar dat was de moeite waard. De directeur was er nog niet, maar wel een jonge leraar die ons wel te woord wilde staan. Dit was meteen de juiste man, want hij herinnerde zich dat Yankuba in april was gekomen voor de nieuwe cursus, maar die zou pas weer in september beginnen. Als er in de zomer een stuk of zes geïnteresseerden zouden zijn dan zou hij een zomercursus draaien en het hem laten weten. Dat is in juni inderdaad het geval geweest, maar Yankuba zei geen interesse meer te hebben en heeft het af laten weten. De brief van zijn inschrijving lag nog op de stapel op tafel en de datum van het telefoongesprek stond er bij. Een gemiste kans in de ogen van de leraar en ook van de directeur die net binnen kwam, die begroette ons ook hartelijk, die had Ruud vorig jaar al twee keer gesproken. Ook een domme zet van Yankuba en jammer van alle geld en moeite die we in hem geïnvesteerd hebben. Dat zal een pittig gesprek worden en hiervoor zijn in onze ogen geen excuses te bedenken. We hebben hem per sms laten weten dat we er zijn en dat we hem graag willen spreken. We zijn over de zandwegen dwars door Kololi gefietst en Ruud heeft zijn ‘haren weer laten doen bij kapper Valentine.. Yankuba zou, als hij afgewerkt was ons bellen en dat werd 19.00 uur i.p.v. 17.00 uur. We zaten in een lokaal restaurantje en het was te laat om nog elkaar op te zoeken, morgen weer proberen.

We hebben bij de Officers Mess geluncht en ook hier de directeur weer gezien. Een hartelijk weerzien maar helaas waren onze mailtjes niet goed aangekomen en is hij nu vol geboekt tot de 6e. Jammer maar helaas en we besluiten een appartement te gaan zoeken met een goede keuken. Het eerste dat we bekeken was van een Engelsman, maar het was te Afrikaans basic en er was geen keuken. Dan maar op internet verder gezocht en de Riyan appartementen naast de supermarkt niet ver van ons hotel was nog één kamer vrij, volgens booking.com. Op de fiets erheen en hier troffen we en Nederlandse dame, maar helaas volgeboekt! Hoe kan dat dan? Aha, toch nog één week een dubbele kamer en één week een gewone kamer vrij. Zij zou de eigenaar vragen of hij ons voor dezelfde prijs als booking.com mocht boeken, maar later kregen we een telefoontje dat dat niet doorging. Thuis bij booking.com toch kunnen boeken voor de goedkope internet prijs. Morgen vragen of dat echt kan. Lekker bij het zwembad op een bedje in de zon en met wat Engelsen gesproken. We zijn naar Kololi gefietst voor het avondeten en daar kregen we contact met Yankuba en eindelijk werden we gebeld door Sanna Gibba. Hij was dolblij ons te spreken en dat we in Gambia zijn. De vraag was wanneer we naar Seawall, 135 km het land in, zullen komen en of we daar zullen blijven slapen. We nemen nog contact op. Naast het etentje was een knots van een appartementencomplex waar we met de Engelse dame de kamers bekeken hebben. Prachtig ruim met een echte keuken erin, een mooie tuin met zwembad, picknick tafels en dat voor een schappelijke prijs. Nu maar eerst zien wat ze bij Riyan appartementen zeggen en als ze ons liever niet willen boeken dan gaan we hier heen in Kololi. Het ligt wel aan een weg met veel los zand, ongeveer honderd meter van de hoofdweg. Het eten was ook heel goed en veel meer kip dan waar ook. Je kunt hier eten bestellen en ze komen het bij de appartementen bezorgen. Tegen de muggen had hij een spiraal onder de tafel gezet en dat hielp wel wat. In het donker zijn we naar huis gefietst. We hebben alle twee wel zadelpijn, maar dat gaat vanzelf weer over.