Bezoek van Sanna

10 februari 2016 - Serrekunda, Gambia

Vannacht koelde het af naar ongeveer 19 gr. en het was ‘s morgens heel aangenaam, ondanks dat het bewolkt was. Ruud deed zijn rondje boodschappen, Ria het verslag en andere nuttige en onnuttige dingen op de computer. De dongel was leeg en Ruud is langs de hoofdweg bij een van de dames MB’s gaan kopen. Buiten op een zonnebed een boek lezen was heerlijk, Ruud zocht alle gefotografeerde vogels op in het Gambia vogelboek. De Engelse buurman was een neusvleugel verloren in het zwembad en Ruud viste die snel even op, kocht bij de groetenman die langs kwam met een kruiwagen vol met spullen wat hij nodig had en we hebben in de tuin geluncht. De dag vloog voorbij en we besloten macaroni Bolognese te maken voor Sanna die zou komen. Deze was er stipt om 15.00 uur met zijn fietstasje om. Heel trots liet hij officiële tekeningen zien van zijn toekomstige huis. Hij kent een jongeman, die net van school af is, die onze eerste tekeningen van vorige week verder heeft uitgewerkt. Sanna weet nu ook hoeveel stenen, zand en cement hij nodig heeft voor de muur die eerst om het grondstuk heen komt, nodig heeft. Deze jongeman kan hem ook helpen met de muur bouwen en hij gaat hem per dag hiervoor betalen. Het spaargeld is dan al een heel eind aangesproken, maar hij maakt zich niet druk en zegt: “slowly, slowly,” zal ik mijn ideale huis gaan bouwen. Maar eerst gaat hij een rij kamers bouwen, die verhuren voor extra inkomsten en hij kan er zelf ook eens blijven slapen als dat nodig is. Over vijf jaar kunnen jullie in mijn huis wonen als je in Gambia bent zegt hij zelfverzekerd en trots. We hopen het mee te mogen maken. We hebben gezegd dat het niet zeker is dat we elk jaar hier zullen zijn, hij zou dat we graag willen maar snapt wel dat we keuzes moeten maken. De macaroni moest eerst heel voorzichtig geproefd worden maar hij vond het lekker en heeft een bord vol naar binnen gewerkt. Ruud is om 18.00 uur met hem opgelopen naar de hoofdweg en heeft Sanna zijn fiets beloofd. Heel graag komt hij die dinsdag ophalen. Deze fiets heeft bredere banden dan de fiets die hij al heeft, en dat is fijner over de zandwegen in de bush. Ria heeft na de afwas nog even gezwommen en lekker buiten gelegen. Het was daarna ook nog heel fijn om buiten te zijn en de ventilator flink te laten draaien in huis. Sanna belde om 21.30 uur dat hij thuis was. Een autorit van anderhalf uur duurde voor hem ruim drie en half uur, maar fijn dat hij zich meldde.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade