Gewoon doorgaan

21 januari 2016 - Serrekunda, Gambia

Vannacht waren de buren weer actief en Ruud werd er wakker van. Nu waren we wel benieuwd wie dat zouden zijn. De bewolking was nog niet weg, maar dat gaf wel een lekker frisser begin van de dag. Na het ontbijt zijn we naar Badala Park Hotel gereden en tot onze verbazing was Yankuba vrij vandaag. Ook Max, de ‘maisonneur’ die Ria nog van een eerdere reis kent, was er even niet. Balen, maar het zij zo, terwijl Yankuba gisteren niet wist wanneer hij vrij zou zijn. Een kat in het nauw….! Op de vraag per sms wanneer we hem konden zien kregen we als antwoord na 14.00 uur, hij moest zijn kamer poetsen en de was doen. Toen doorgereden naar Jeanne van Fajara Skills, die van al onze vorderingen op de hoogte was. Ook zij was zeer verbaasd dat Yankuba deze kansen had laten liggen. Hij had haar nog een paar keer gebeld en gezegd dat hij langs zou komen maar tot nu toe niet gedaan. Jeanne bood ons heerlijke zoete pinda’s aan en een meisje van haar atelier heeft de naad van Ria’s jurk genaaid. Deze was op de naad losgescheurd omdat het heel dun linnen is. Ook Jeanne vroeg of we a.u.b. niet op wilden geven. Zij heeft ook veel contact met ‘Go for Afrika’ en ze kan ons deze week met die mensen in contact brengen. Zij zijn Nederlanders die auto’s en andere goederen komen brengen, via Marokko en Mauritanië. Interessant, wij hebben ooit via de mail contact gezocht en nooit antwoord gekregen. Dwars door de wijk er achter zijn we naar huis gereden, hebben thuis gegeten en zijn aan het zwembad gaan liggen. Tegen 16.00 uur nogmaals Yankuba een sms gestuurd, hij was het ‘vergeten’. Toen hij later kwam heeft hij nog wat spullen afgegeven, maar het lesboek en de flyers waren er nog niet bij, dus morgenvroeg weer komen met echt de laatste spullen. De fiets mag hij houden tot zondag en dan naar ons nieuwe adres brengen. Hij gaf weer aan dat hij in de financiële problemen gekomen was en dat niet had durven vertellen, ook niet tegen mr. Touray die zijn ‘coach’ is. Hij zit nu echt in de problemen en dat beseft hij héél goed, maar wilde toch nog met Ruud naar de GTB om de permissie te gaan vragen. Nee Yankuba, de permissie ligt er maar je moet met een diploma komen en dan is het geregeld. Het is nu dood vogeltje zonder ambitie, jammer maar helaas, eigen schuld. Ruud heeft mr. Touray gevraagd voor een gesprek en hij zou komen zodra hij vrij was. Wij waren bij de Officers Mess om te eten toen hij belde en erheen zou komen. Ook voor hem was het hele verhaal een hele grote verrassing en hij zal morgen met Yankuba gaan praten. Hopelijk krijgt hij er uit wat er echt met hem aan de hand is. Hij kan en wil hem eventueel ook financieel ondersteunen. Hij begrijpt goed dat wij het vertrouwen kwijt zijn en dat dit niet meer kan worden hersteld. Jammer voor alle partijen, er zijn hier alleen verliezers. In het schemerdonker weer terug naar huis en een potje gekaart.

’s Middags spraken we bij ons hotel een alleenstaande Nederlander die geldproblemen had, hij kon niet pinnen of met masterkaart betalen. Hij vertelde dat het kamermeisje hem al om de nek vloog toen hij binnen kwam, direct zei: ‘I love you’, hij mee kon naar haar compound en fooi vroeg. Naar de compound ging hij niet want daar was geen airco, goede motivatie! Toen hij een meisje mee had genomen naar zijn kamer kwam het kamermeisje op de deur bonzen, ze had eerst geprobeerd om met de sleutel binnen te komen. Hij beschermt zijn geld, paspoort en andere belangrijke spullen met het cijferslot van zijn Samsonite.! Daar kan niemand zomaar in een en hele koffer nemen ze niet snel mee. Een meisje overdag meenemen naar de kamer kost niets, er laten slapen 500 Dalasi, te betalen bij de receptie. Wat hij het meisje moest betalen weten we (nog) niet. Ook bij de Engelsman die niet van vrouwen houdt kwam er weer een jonge vrouw uit zijn kamer. De meisjes zijn bij het gehele personeel goed bekend en halen op die manier hun ‘zakcentje’ binnen. Zo gaat dat hier, maar dat het zo openlijk gebeurt in de hotels, daar hadden we geen weet van. In de Officers Mess was het wat dat betreft rustig! Een militair bolwerk, dat er is om het land en de toeristen te beschermen, is ook geen plek voor zulke activiteiten. We zijn in een paar dagen al weer veel ervaringen rijker!!