Heet

8 februari 2016 - Serrekunda, Gambia

Ruud is op de fiets naar Brussels gegaan, maar het was te druk daar en bij de Officers Mess heeft hij een gesprek gehad met mr. Ndo. Deze had wel een loodgieter rond wandelen, maar hij begreep nog steeds niet goed waarom we weg gegaan zijn. Ruud heeft met hem de kamer kritisch bekeken, wat meubels verzet en te horen gekregen waarom we niet konden douchen: de watertank was leeg! Een zonnebed was er wel, maar stond verstopt onder een trap, etc. Hij bleef maar bedanken, een maaltijd aanbieden en vragen of we a.u.b. toch weer bij hem wilden komen een andere keer. No way! Via de mail zijn we steeds in gesprek met Nancy in Thika en horen zo af en toe ook weer wat van Shawn over Kiota. Vrijdag geld overgemaakt, daarbij niet aan het weekend gedacht, daardoor zaten we vandaag erg krap, het was pas op de rekening ná sluitingstijd. Op het strand geweest bij Palm Beach, nabij de monding van de rivier die hier nu droog stond. Mooie plaatjes kunnen maken van krabben en vogels. In de bomen bij Balmoral komen elke avond veel verschillende vogels en enkele zaten met de bek open door de warmte. Ook wij hadden er vandaag last van en konden niet bij gedronken komen. Kalm blijven en in de tuin zitten. We hebben ook nog andere appartementen bekeken in een groot zeer luxe gebouw met een groot zwembad. De manager heeft geen website of wat dan ook, alleen een telefoonnummer. Het blijkt een onderkomen voor mensen van ambassades en andere buitenlandse overheidsinstellingen. Er zitten dus geen toeristen in het complex. Er stond er één leeg die we mochten bekijken daar werd gepoetst door een jonge vrouw met baby op de rug. De app. worden alleen per maand verhuurd, maar dan weer voor een prijs die ongeveer de helft is van ‘normale’ appartementen. De appartementen zijn erg groot en luxe ingericht, misschien iets voor een volgende keer. Het is de laatste dagen extreem heet, ook voor hier: we halen 38-39 graden. Morgen gaat het wat zakken om rond de normale 33 gr. uit te komen. Op het strand moesten we hard lopen, of met slippers aan naar de zee, want het zand was echt bloedheet. In het appartement hebben we een ventilator draaien om wat wind te creëren. We zijn niet echt voor de airco, dan is het temperatuur verschil weer zo groot dat je zo een verkoudheid te pakken hebt.

1. Marijke:
    9 februari 2016
    Wel een heel anders: de tijd nu helemaal voor jezelf te hebben, zonder achter zaken aan te moeten hollen. Dat gevoel kennen jullie niet.Ook het slapen op verschillende plaatsen brengt een heel nieuwe dimensie. Geniet nog maar even van de warmte, hier regent het bijna de hele dag pijpenstelen en krijgen we weer nachtvorst.