Stranddag

7 februari 2016 - Serrekunda, Gambia

Wat een heerlijke rustige nacht zonder bijgeluiden van buiten. Ria was, in de wakkere uurtjes, op de computer bezig toen het licht uit viel. Zaklamp in de slaapkamer en in het pikkedonker moest ze daar op de tast heen, geheel gedesoriënteerd riep ze Ruud om even bij te lichten, want ze was al in de klerenkast beland. Ruud was vroeg op de fiets gesprongen maar vergeten dat het zondag was en de winkels pas om 10.00 uur opengaan. Toch een broodje gescoord en na het ontbijt naar het strand gegaan. Het is laatste dagen extreem heet en de enige fijne plek is aan het water met soms een klein briesje. Iedereen die hier al langer komt weet te melden dat het nu eigenlijk de koelere tijd van Gambia moet zijn, dan is het nog steeds rond de dertig graden, deze hitte hebben ze in deze tijd nog nooit meegemaakt. Het lijkt elke dag wel heter te zijn. Het dagelijkse leven gaat toch gewoon voor de Gambianen. We zijn naar een andere, veel rustiger plek gegaan op het strand, maar wel tussen twee drukke stukken in, in de buurt van het Senegambia hotel. Hier liepen de hele dag volop mensen te wandelen langs of in de branding en we konden er vrij dicht bij komen met de fiets. Weer volop schelpen gevonden en we moeten hier nu echt kritisch naar gaan kijken. Ria sprak Nederlandse jongens, waar van één uit Oss, die hier tien weken stage lopen bij een Solar bedrijf. Ze genoten van de vrije zondag. We zijn thuis gaan lunchen en hebben een ventilator laten brengen, zonder is het echt te heet en we zijn niet zo kapot van een Airco. Veel mensen lopen hiervan verkouden rond. Zondagmiddag, dus werd het na het heetste moment weer lekker druk met locals, het is schitterend te zien hoe iedereen, de meesten met kleren aan, genieten van de zee en de golven. ’s Avonds viel de elektriciteit weer verschillende keren uit en knapte er een lamp. Die werd direct vervangen en de aggregaat van het huis nam steeds de stroom voorziening over. Dat is goed geregeld, ondanks de herrie van het ding. Gelukkig koelt het 's nachts lekker af.